Monday, August 12, 2013

KEHEBATAN HABBATUS SAUDA


Hadis yang diriwayatkan oleh Aisyah ra. Beliau pernah mendengar Rasulullah SAW bersabda:
"Sesungguhnya Al-Habbatus Sauda boleh menyembuh segala penyalit kecuali Al-Sam". Aku bertanya "Apakah Al-Sam itu?". Baginda menjawab, " Al-Sam itu ialah maut". (Riwayat Bukhari)
Daripada Buraidah katanya: Rasulullah SAW bersabda: 
"Pada Habbatus Sauda terdapat ubat segala penyakit kecuali mati".
Hadis ini diriwayatkan oleh Abu Nu'aim dalam kitab Al-Tibb dalam himpunan hadis-hadis sahih no. 1819.

Daripada Abu Hurairah, beliau pernah mendengar Rasulullah SAW bersabda: 
"Pada Habbatus Sauda terdapat ubat bagi segala jenis penyakit kecuali Al-Sam yakni maut".
Hadis ini diriwayatkan oleh Bukhari (10:118-119);Muslim(7:25);Ibnu Majah(2:342);Termizi(2:3 pada edisi Bulaq);dan Ahmad(2:241) menerusi riwayat Sufyan bin `Uyainah daripada Al-Zuhri dan Abu Salamah.

KEHEBATAN HABBATUS SAUDA

Menurut rujukan sejarah membuktikan bahawa Habbatus Sauda digunakan sebagai Herba Perubatan semenjak 2000-3000 tahun Masihi. Hasil kajian pakar perubatan Barat mahupun Timur adalah senada iaitu Habbatus Sauda ubat pelbagai jenis penyakit dan telah digunakan sejak zaman kunor Mesir dan Greek dengan berkesan .

Malah tokoh cendiakawan Muslim Ibnu Sina dalam karya terbesarnya The Canon of Medicine yang dianggap buku paling terkenal dalam dunia kedoktoran di Timur dan Barat menyatakan dengan jelas kehebatan bijiran hitam itu.

Antara pakar perubatan dan ahli sains yang menjalankan kajian ini ialah dari pusat ilmiah Cancer Immunobiology Laboratory South Carolina, US, University Munich Germany, University of Colombo, US, University of Patchefstroom, Kings College London, College of Medicine King Faisal University, Department of biology Riyadh.

Disamping itu ramai lagi saintis yang memaparkan hasil kajian mereka didalam pelbagai buku, majalah dan jurnal perubatan antarabangsa. Antaranya Dr Peter Schleicher, pakar immunisasi Eropah mendapati Habbatus Sauda berhasil menyembuhkan 420 daripada 600 orang yang mempunyai masalah alahan atau allegik. Kebanyakan mereka mengidap allegik terhadap `pollen’, debuan dan habuk, jerawat dan saraf kulit serta mempunyai daya tahan lemah.

Saintis di Cancer and Immuno Biological Laboratory of Germany mengesahkan Habbatus Sauda mampu merangsang sumsum tulang atau “bone marrow” dan sel immunity, meningkat penghasilan apa yang dikenali sebagai "interferon” dan mempertahankan sel-sel biasa terhadap kesan kemusnahan sel oleh virus. Seorang lagi pakar Eropah, Professor Michael Meurer pula mendapati Habbatus Sauda berupaya menghentikan pembengkakan atau “inflammation” dan masalah saraf kulit.

Mereka juga mendapati Habbatus Sauda berupaya memusnahkan sel sel tumor dan meningkatkan jumlah antibodi yang menghasilkan apa yang dinamakan B cell.

Sebenarnya banyak lagi hasil kajian yang didedahkan kerana sejak 1959 lebih 200 kajian telah dijalankan.

UBAT PELBAGAI PENYAKIT

Habbatus Sauda berfungsi menguatkan sistem ketahanan badan semulajadi, mengecut semua jenis ketumbuhan, berkesan untuk mengubat batuk yang lama (kronik), selsema, sesak nafas terutama pada bronkial asma dan cardiak asma, luka-luka dihati (Cirrhosis of liver), batu karang, batu hempedu, paru-paru berair, gout, tonsilitis, gusi berdarah, gastrik, luka-luka dalam perut (Ulser), kurang penghadaman, mengandungi hormon bagi menambah kecergasan mental dan seksual serta boleh mengelakkan barah.

Ia juga dapat mengatasi semua jenis alahan dan gatal-gatal kulit, membantu menguatkan fungsi kelenjar, merenggang permukaan kulit, boleh mengatasi sakit puan (Mestris, Indomeferitis Ophoritis), senggugut melancarkan peredaran haid, berfaedah untuk sakit tuan seperti lemah tenaga batin (Premature ejaculation) membersihkan perut dari angin dan kahak. Tiada kesan sampingan dan selamat digunakan, InsyaAllah.

Habbatus Sauda juga bertindak sebagai anti-biotik. Ia mampu menjadi pemusnah virus yang membawa penyakit CIRIT BIRIT, DYSENTRI, RADANG PARU, KOLERA, ANTRAX , penyakit KULIT termasuk kudis dan bisul. Ia bertindak sebagai anti-alahan dan menjadi bahan anti-lelah atau penyakit ASMA.

Ia boleh menurunkan kadar kandungan gula dalam tubuh pengidap penyakit DIABETES atau kencing manis. Di samping itu ia juga mampu menurunkan kadar KOLESTEROL, meningkatkan daya ingat , konsentrasi serta kecerdasan otak kerana mempunyai kandungan yang merangsang sel otak dan memperbaiki peraliran darah ke otak.

BAGAIMANA HABBATUS SAUDA BERTINDAK?

Dengan komponen-komponennya, Habbatus Sauda bertindak ;
  • Mengeluarkan penyakit (bersifat medikal)
  • Menenangkan tubuh supaya beristirahat
  • Menyedia atau melengkapkan pembaikan sel dalam tubuh
  • Memperlambat proses penuaan.

No comments:

Post a Comment